Bijna 46.000 handtekeningen voor terugkeer onderwijs in taal herkomstland op school

In opinie op 25-09-2013 | 12:41

"In tegenstelling tot wat de Nederlandse overheid beweert is de behoefte aan en de belangstelling voor moedertaalonderwijs op school groot. In een periode van twee maanden zijn er bijna 46.000 handtekeningen verzameld. " Dat laat Mustafa Ayranci, voorzitter van de Turkse arbeidersvereniging HTIB, in een persbericht weten. Hieronder het vervolg van het persbericht.

"De rechtszaak die HTİB (Turkse Arbeidersvereniging in Nederland), EMCEMO en SIOT hebben aangespannen is meteen omarmd door vele Turkse en Marokkaanse organisaties. Het recht op onderwijs van de moedertaal is verankerd in verschillende internationale verdragen. De eerste zitting van deze rechtszaak vindt plaats op 30 september bij de rechtbank in Den Haag. Deze zal behandeld worden door de advocaten Fadime Kiliç en Nazmi Türkkol. De advocaten zullen bepleiten dat afschaffing van de moedertaal in strijd is met Internationale verdragsbepalingen, in het bijzonder het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind.

Onze advocaten zijn vol vertrouwen in een goede afloop en gedegen voorbereid. We zijn naar de rechter gestapt, omdat het niet is gelukt om de politiek te overtuigen. Gelukkig leven we in en rechtstaat. Wij geloven erin dat het recht op moedertaalonderwijs uiteindelijk weer zal worden ingevoerd onder verantwoordelijkheid van de overheid.

Moedertaalonderwijs is een recht! Wij willen daarbij duidelijk stellen dat moedertaalonderwijs de integratie niet belemmerd. Sterker nog, uit vele onderzoeken is gebleken dat moedertaalonderwijs bijdraagt aan de identiteitsvorming van de kinderen, waardoor hun integratie in de samenleving wordt bevorderd en versneld.

Kennis van hun moedertaal stelt de jonge generatie beter in staat om kennis maken met de afkomst en cultuur van hun (groot)ouders.

Nu wij dankzij de inzet van vele vrijwilligers en organisaties bijna 46.000 handtekeningen hebben verzameld, willen we het parlement benaderen en met de politiek opnieuw het gesprek aangaan over de erkenning van het recht op moedertaalonderwijs.

Indien dit recht niet door Nederland wordt erkend en gefaciliteerd zullen we desnoods op internationale podia en bij internationale rechters onze zaak aanhangig maken. Wij zullen daarmee doorgaan tot de Nederlandse overheid verantwoordelijkheid neemt voor moedertaalonderwijs aan onze kinderen.

Mustafa Ayrancı
Voorzitter HTİB (TURKSE ARBEIDERSVERENIGING IN NEDERLAND)

Zie ook:

Turkse organisaties eisen via petitie onderwijs in eigen taal op basisschool 

 

Volg Republiek Allochtonië op twitter of like ons op facebook.  

Waardeert u ons werk? U kunt het laten blijken door ons te steunen.



Meer over htib, oalt, oetc, onderwijs in eigen taal, petitie.

Delen:

Reageer




Reacties


maaike.hajer@tele2.nl - 30/09/2013 20:56

Ik ben goed op de hoogte van de wetgeving in Zweden t.a.v. recht op moedertaalonderwijs. Ruimhartig en op grote schaal wordt aan vele kinderen met immigrantenachtergrond dit onderwijs aangeboden. Laat me weten als je er in het kader van deze interessante zaak meer van wilt weten.,

Ro - 28/09/2013 09:52

Ik mist toch at duidelijkheid in dit en het eerdere bericht over deze actie.

- Is de bedoeling dat de overheid alleen Turkse lessen gaat voorzien (betalen)? Dat zou pure discriminatie zijn van andere immigrante groepen en Nederlanders dus die opsteling kan (wil) ik me haast niet voorstellen en zal boosheid oproepen.

- Is het dan de bedoeling dat alle groepen recht krijgen op door de overheid betaalde les in een andere moeder taal? Dus bijvoorbeeld Chinees ook Chinees en een gemeng Japans-Nederlands stel ook Japans op school? Dan zou de overheid zo'n beetje alle talen van de wereld moeten aanbieden op scholen? Lijkt mij heel veel werk en ontzettend duur!

- Of is het slechts het beroepen op dat vreemde talen (of alleen het Turks?!!) binnen reguliere schooltijden aangeboden moet worden (maar wel zelf betaald door de gebruikers)? Dat zou mij nog redelijk lijken maar ik zou er geen meerwaarden in zien omdat me nu ook al buiten reguliere schooltijden les kan krijgen in andere talen én er diverse volkuniversiteiten en andere taalaanbieder zijn die les geven in vreemde talen. Daar kunnen kinderen prima naar toe al ze klaar zijn met de gewonen school lessen.

- Beschouwt Mustafa het Turkse als de eerste/twee moedertaal en het Nederlands als tweed/eerste moedertaal? Of een gedeelte "eerste" plaats? Als je hier bent geboren dan lijkt mij Nederlands de eerste moedertaal. Mijn kind zal 50% Nederlands 50% Thais zijn. Ik beschouw het Thais als de tweede moedertaal die ik ze ook graag zou willen leren, maar dan wel gewoon op eigen kosten thuis (met boeken?) en heel misschien via lessen (ook op eigen kosten).

Jan Beerenhout azn - 26/09/2013 11:12

Beste Mustafa,
Echt begrijpen doe ik het niet.
Indien je (de HTIB) Turks wil onderwijzen aan (klein-)kinderen van immigranten, kunnen zij dat toch zelf regelen?
Dat doen meer immigranten-groepen. Chinees, Russisch, Spaans, Portugees…. Wij kenden, lang geleden een zelfstandige Arabische Basis School – ook ter ziele
Hoe zal de Gemeente Amsterdam, waar door (ex-)immigranten meer dan 100 talen thuis (soms) gesproken worden
dat in godsnaam moeten organiseren voor al die moeder-of vadertalen?
--
In Nederland je op 21 Volks Universiteiten (zie hieronder) Turks leren: wat let je om daarmee samen te werken?

VU Amersfoort http://www.vuamersfoort.nl
Korte Bergstraat 5 / 3811 ML Amersfoort

VU Amsterdam http://www.vua-ams.nl
Rapenburgerstraat 73 / 1011 VK Amsterdam

VU Arnhem http://www.volksuniversiteit.nl/arnhem/
Postbus 424 / 6800 AK Arnhem

VU Breda (de Brede Aa) http://www.volksuniversiteit.nl/breda
Doctor van Mierlostraat 37 / 4811 NK Breda

VU Culemborg (de Nieuwe Doelen) http://www5.volksuniversiteit.nl/culemborg/
Heimanslaan 2 / 4102 JA Culemborg

VU Den Bosch http://www.volksuniversiteitdenbosch.nl
Havensingel 24 / 5211 TX Den Bosch

VU Den Haag http://www.volksuniversiteitdenhaag.nl
Van Alkemadelaan 1 / 2597 AA Den Haag

VU Maasland http://www.vumaasland.nl/
Geenstraat 32 A / 6162 XZ Geleen

VU Gorinchem http://www.volksuniversiteit.nl/Gorinchem/
Mollenburgseweg 82 / 4205 NB Gorinchem

VU Groningen http://www.vugroningen.nl/
Postbus 2503 / 9704 CM Groningen

VU Hellevoetsluis http://www.volksuniversiteit.nl/hellevoetsluis/
Postbus 224 / 3220 AE Hellevoetsluis

VU Hengelo http://www.rocvantwente.nl/volksuniversiteit
Gieterij 200 / 7553 VZ Hengelo

VU Leiden BplusC http://www.bplusc.nl/
Postbus 4035 / 2301 RA Leiden

VU Nieuwegein http://www.vu-nieuwegein.nl/
Nevelgaarde 3 / 3436 ZZ Nieuwegein

VU Oss http://www.volksuniversiteitoss.nl
Kruisstraat 94 / 5341 HG Oss

VU Papendrecht http://www.vupapendrecht.nl
Vondellaan 158 / 3351 HG Papendrecht

VU Rotterdam http://www.volksuniversiteitrotterdam.nl/
Heemraadssingel 275-277 / 3023 BE Rotterdam

VU Spijkenisse http://www.volksuniversiteit.nl/spijkenisse/
Postbus 248 / 3200 AE Spijkenisse

VU Utrecht http://www.vu-utrecht.nl/
Nieuwegracht 41 / 3512 LE Utrecht

VU Vlaardingen http://www.volksuniversiteit.nl/vlaardingen/
Postbus 6102 / 3130 DC Vlaardingen

Tenslotte: een persoonlijke noot:
Mijn in Portugal geboren en getogen, en daar wonende, kleinkinderen leren geen Nederlands – daar heb je nix aan in Portugal.
Zij kunnen hun tijd wel beter gebruiken, o.a. om een Tien voor Portugees te halen!
Zij vonden en vinden dat ik, hun opa, maar Portugees moe(s)t leren, en ik zit dus al vier jaar met veel plezier
op de Cursus Portugees van de befaamde Amsterdamse Volks Universiteit.
Ik ben zelfs (als ik daar ben) Voorleesopa op hun (Portugese) basisschool.
M h g
Jan Beerenhout azn