Behind Bars over 'The Innocence of Muslims'

In opinie door Behind Bars op 19-09-2012 | 15:26

In zijn artikel 'Onkruid als Sharia4Holland vergaat niet, maar moet je wel blijven bestrijden' gaf Abdelkarim El-Fassi op dit weblog zijn mening over de demonstanten die zich naar aanleiding van de film 'The Innocence of Muslims' afgelopen zondag verzamelden op de Dam. Een reactie van de woordvoerders.

Abdelkarim el-Fassi schrijft dat degenen die protesteren tegen het beledigen van de Profeet Mohammed, “onkruid”, “aandachtstrekkers” en “gekkies” zijn. Omdat de schrijver meerdere malen verwijst naar uitspraken van onze organisatie, willen wij graag op zijn epistel reageren.

Om te beginnen: Behind Bars is niet Sharia4Holland. Blijkbaar heeft de auteur zijn onderzoek niet heel nauwkeurig uitgevoerd. El-Fassi spreekt over “onkruid als Sharia4Holland”, maar hij citeert uitspraken van de woordvoerder van Behind Bars. Helaas zette deze slordigheid ook de toon voor de rest van zijn artikel.

De auteur bedient zich van een aantal redenaties en gedachtesprongen die bijna volkomen uit de lucht gegrepen zijn. El-Fassi beweert bijvoorbeeld dat wij vrouwen minachten. Dat mag hij vinden. Wij vinden juist dat feministen vrouwen minachten. Ieder zijn eigen mening. Maar het is niet netjes - en dat is een eufemisme - om onze “minachting” van vrouwen, gelijk te stellen aan de minachting die Amerikaanse soldaten voor hen ten toon spreiden (die zich manifesteert in verkrachting en mishandeling).

El-Fassi probeert ons als paradoxale hypocrieten af te schilderen door te stellen dat wij tegen democratie zijn, maar wel graag gebruik maken van het democratische recht om te demonstreren. Demonstreren is echter geen recht dat exclusief toebehoort aan de democratie. Demonstreren is een fundamenteel mensenrecht, waar wij gebruik van maken om onze gevoelens omtrent het beledigen van de Profeet Mohammed te uiten. Dus voordat el-Fassi ons als hypocrieten neerzet, is het beter als hij zich eerst verdiept in de stof waarover hij schrijft.

Gekrenkt

Wij schamen ons niet om er voor uit te komen dat we in het diepste van onze ziel gekrenkt zijn als iemand de Profeet Mohammed beledigt. Dit geldt voor ons, en de meeste andere moslims; waar dan ook ter wereld. Wij houden van de Profeet Mohammed. Als iemand die liefde niet voelt dan moet hij dat zelf weten, maar kijk dan niet met een scheef oog naar degenen die dat wél voelen. De Boodschapper van Allah is ons zéér dierbaar, en daarom zullen wij blijven protesteren wanneer iemand zijn naam besmeurt.

Goochelend met cijfers wekt el-Fassi de indruk te wekken dat de Nederlandse moslims geen interesse zouden hebben in het opstaan voor hun geloof. Wat de schrijver er echter niet bij vermeldt, is dat wij een kleine organisatie zijn, zonder enige structurele financiële steun. Wij hebben geen grote media tot onze beschikking om onze demonstraties aan te kondigen. Wij moeten vooral improviseren, en daarom zijn we heel tevreden met de opkomst van 150 man bij onze demonstratie op het Museumplein. Zouden wij een groot netwerk en breed vertakte organisatiestructuur hebben, dan zijn we ervan overtuigd dat er wel 15 duizend man aanwezig waren geweest.

Bovendien betekent het niet dat als een moslim niet aanwezig is op een demonstratie, hij dan niet gekrenkt is door de beledigingen aan het adres van zijn Profeet. Veel moslims zijn namelijk erg terughoudend om publiekelijk assertiviteit te tonen en voor hun geloof te gaan staan. Zij vrezen op zwarte lijsten van de AIVD te komen, of hier consequenties op hun werk of in hun sociale leven van te ondervinden. Na meer dan tien jaar van invallen door politie en veiligheidsdiensten, vaak onterecht, zit de schrik er bij de moslimgemeenschap diep in.

Vrijheid van meningsuiting

De vrijheid van meningsuiting was ooit bedoeld om kritisch te kunnen zijn op de machthebbers, zonder daarbij vervolging te hoeven vrezen. Anno 2012 lijkt dit principe te zijn afgegleden naar een banaal spelletje waarin elke stupiditeit geventileerd moet worden onder het mom van “Het is toch mijn mening”. Als dat is waar wij met onze samenleving heen willen, soit. Maar wees dan ook consistent in het toepassen daarvan.

Zo werd in 2010 de Arabisch-Europese Liga tot 2500 Euro boete veroordeeld voor het publiceren van een spotprent over de Holocaust. Volgens de rechter zou de cartoon “onnodig grievend voor joden zijn”. Nu de Profeet Mohammed wordt neergezet als kinderverkrachter en leugenaar, zouden moslims die hun grieven uiten, volgens el-Fassi bestreden moeten worden? Nee! Wij vinden dat de maker van de film The Innocence of Muslims voor het gerecht gebracht moet worden.

Schaamte
Tenslotte stelt dat el-Fassi (of zijn vriendin althans) zich schaamt voor de protestanten tegen de beledigingen van de Profeet Mohammed. Waarom? Moeten moslims een eenheidsworst zijn met allemaal dezelfde meningen? Het lijkt er wel op dat el-Fassi vindt dat het individu verantwoordelijk is voor de mening en daden van de groep waartoe hij behoort. De ironie wil dat degenen die nu ambassades in brand steken en ambassadeurs vermoorden, zich van dezelfde gedachtegangen bedienen.

Onlangs nog beweerde SGP-leider van der Staaij dat vrouwen die verkracht zijn nauwelijks zwanger raken. Zijn partij is van mening dat Nederland door God geregeerd moet worden. Moeten alle christenen zich nu schamen voor dit - in de ogen van veel Nederlanders - “radicale” standpunt? Nee. En dat doen ze ook niet, want zij hebben, in tegenstelling tot el-Fassi, wél begrepen wat pluralisme is.

Behind Bars

Link:

Onkruid als Sharia4Holland vergaat, maar je moet wel blijven bestrijden (Abdelkarim El-Fassi)
 

Volg Republiek Allochtonië op twitter of like onze facebookpagina. Bezoekt u dit blog geregeld? Waardeert u ons werk? U kunt het laten blijken door ons te steunen.

 

 

 


Meer over abdelkarim el-fassi, behind bars, discriminatie, islam, islamdebat, sharia4holland, the innocence of mulsims, vrijheid van meningsuiting.

Delen:

Reageer




Reacties


Kaar - 30/04/2014 23:36

Een vraag: ik hoor en lees vaak dat de sharia zou moeten worden ingevoerd omdat de westerse samenleving decadent en immoreel is. De sharia zorgt voor minder criminaliteit en meer veiligheid. Als dat zo is, zou iedereen dat willen, toch? Maar hoe zit het met de veiligheid van Christenen en Joden als de sharia in Nederland is ingevoerd? Want in landen waar nu de sharia is, zijn zij allesbehalve veilig...

Arend - 21/03/2013 19:12

en wat vinden jullie van al die aanslagen die door jullie radicalen word gepleegd?
Is dat soms wat jullie denken wat god zou willen voor zijn wereld?