Uitzendbranche verplicht op anti-discriminatiecursus

In nieuws door Roemer van Oordt op 27-02-2018 | 11:11

Enkele duizenden medewerkers van Randstad, Tempo-Team en Yacht krijgen een verplichte anti-discriminatiecursus. In die 2,5 uur durende workshop leren medewerkers aan de hand van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk verzoeken om sollicitanten op onder meer afkomst te selecteren af te wijzen.

Randstadgroep Nederland reageert hiermee op een onderzoek van consumentenprogramma Radar, waaruit vorige maand bleek dat bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus - in strijd met de Algemene Wet Gelijke Behandeling - bereid was Turkse-, Marokkaanse- of Surinaamse Nederlanders voor te dragen als de opdrachtgever daar om vroeg.
 

Directeur arbeidsmarkt Randstadgroep Marjolein ten Hoonte bij de NOS:
"Het is gebleken dat opdrachtgevers soms vragen stellen waarmee medewerkers niet goed raad weten….Er wordt vaak niet direct om iemand van een bepaalde leeftijd of afkomst gevraagd, maar op een meer omfloerste manier. Dat maakt het ingewikkeld."


Reacties
De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) noemden de uitkomsten van het Radaronderzoek - net als verantwoordelijk staatssecretaris Van Ark (SZW) onacceptabel.  

Het College voor de Rechten van de Mens zei verbijsterd te zijn over deze vorm van arbeidsmarktdiscriminatie. Belangrijk is natuurlijk vooral ook dat de opdrachtgevers van de uitzendbureaus worden aangepakt. Het gaat hier overigens bepaald niet om een recent fenomeen. Anti-discriminatievoorzieningen tonen al sinds jaar en dag aan dat dit een structurele praktijk is. En twee VU-studenten maakten bijvoorbeeld al in 2011 inzichtelijk dat een groot deel van de uitzendbureaus bereid was om sollicitanten op afkomst te selecteren. 
 

Een woordvoerder van Randstadgroep Nederland in het AD:
,,Wij zijn ons bewust van de maatschappelijke rol die we spelen in het bereikbaar maken van werk voor iedereen….Discriminatie heeft geen plek binnen onze organisatie."
 


Inhoud workshop
Het AD weet verder te melden dat de cursisten straks onder meer een zaak krijgen waarin een klant van de voorgelegde kandidaten steevast alleen mensen met een duidelijk Nederlandse naam uitnodigt voor een gesprek. De kandidaten met een buitenlands klinkende achternaam worden niet uitgenodigd, terwijl ze soms beter aan het functieprofiel voldoen. Volgens Tempo-Team is de juiste reactie: “in gesprek gaan met de opdrachtgever, vragen waarom de klant zo handelt en hem of haar ervan overtuigen dat het een onjuiste manier van kiezen is…. En als de klant niet verandert, kun je aangeven dat de consequentie is dat je geen kandidaten meer voorstelt.”

De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) gaat volgens de Telegraaf zelf telefonisch onderzoek doen naar discriminatie bij uitzendbureaus. ABU biedt naar eigen zeggen zelf al langer een cursus aan die is gericht op het herkennen en voorkomen van discriminatie, maar die is na het onderzoek van Radar wel aangescherpt. De koepelorganisatie juicht het initiatief van Randstadgroep Nederland toe. Medewerkers van Tempo Team bijten over twee weken het spits af.


Ook Arjan Lubach reageerde op de uitzending van Radar


Veel meer over (arbeidsmarkt)discriminatie leest u in de opiniërende longread 'Waarom die eindeloze compassie met daders wanneer het om discriminatie gaat? van Ewoud Butter

 

Foto: screenshot Zondag met Lubach

 

Waardeert u ons werk? U kunt Republiek Allochtonië steunen en een klein (of groot) bedrag doneren (nu ook via I-deal)

 

 


Meer over arbeidsmarkt, cursus, discriminatie, onderzoek, radar, randstadgroep, uitzendbureaus.

Delen:

Reageer