Jaaroverzicht 2015: de meest gelezen factchecks, nieuwsberichten en opinieartikelen

In feiten door Ewoud Butter op 03-01-2016 | 23:47

De redactie van Republiek Allochtonië wenst u een vrolijk, gezond, vredig, liefdevol en vrij 2016 toe!

We blikken nog één keer terug op 2015. Waar ging het politieke en maatschappelijke debat over, wat waren de hypes en welke stukken werden het meest gelezen?

Het antwoord op deze vraag geven we aan de hand van de artikelen die in 2015 het meest gelezen werden.

Feiten en factchecks

In het vaak hyperige en hijgerige debat had de bezoeker van Republiek Allochtonië het meeste behoefte aan feiten en factchecks.

Met voorsprong het best gelezen stuk op Republiek Allochtonië is het onlangs weer geactualiseerde Nederlanders, buitenlanders, allochtonen, de cijfers. Handig als nu eindelijk eens wil weten hoeveel 'buitenlanders' er nu eigenlijk in Nederland wonen en uit welke landen ze komen, wat 'allochtonen' zijn, hoeveel Nederlanders ouders of voorouders hebben die in het buitenland geboren zijn.

Op de voet gevolgd door artikelen over de grote thema's van 2015: de vluchtelingen en de toegenomen terreudreiging.

Veel gelezen artikelen over vluchtelingen waren:

Daarnaast worden de artikelen van Flip van Dyke over immigratiecijfers altijd goed gelezen.

Achtergrondinformatie over de terreurdreiging, over radicalisering en over beleid en initiatieven om radicalisering tegen te gaan vond u meestal in het achtergrondartikel Extrmistische Weetjes. Verder las u vaak:

Ook voor feitelijke berichtgeving over discriminatie, moslimhaat/islamofobie en antisemitisme was veel belangstelling. Zie bijvoorbeeld:

Zie ook de pagina over moslimdiscriminatie, moslimhaat en islamofobie op polderislam.nl.

Andere veelgelezen achtergrondartikelen:

Polderislam

Republiek Allochtonië (en haar voorganger Allochtonenweblog) bestond in 2015 precies 10 jaar. Er was nog een andere reden waarom het afgelopen jaar voor ons een bijzonder jaar was: in september werd de website polderislam gelanceerd. Deze site biedt achtergrondinformatie over moslims, islamitische stromingen en de institutionalisering van de islam in Nederland. Ook is er aandacht voor het islamdebat, moslimdiscriminatie en overheidsbeleid. De site is een initiatief van Roemer van Oordt en Ewoud Butter, beiden verbonden aan Republiek Allochtonië.

Nieuwsberichten

Veel gelezen opinie-artikelen

Het best gelezen artikel was van misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Hij vroeg om respect en bewondering voor de vluchteling.

Veel belangstelling was er ook voor het artikel van Mohammed Benzakour Wat wij niet te zien krijgen. Benzakour ging naar Molenbeek en Borgerhout en zag daar op de satelliettelevies de rauwe, concrete uitwerking van de drones en geleidebommen die uit Amerikaanse, Britse en Franse toestellen worden losgelaten op ‘de terroristen’, op ‘doelen van IS’. Toestellen die je op RTL, NOS en CNN alleen maar stoer ronkend ziet landen of opstijgen van een vliegdekschip.

Andere opinieartikelen die vaak gelezen werden:

Steun ons

Lees Republiek Allochtonië voor feiten, factchecks, achtergronden en nuance. Republiek Allochtonië wordt op vrijwillige basis onderhouden. Waardeert u ons werk?  U kunt het laten blijken door een bijdrage over te maken op rekeningnummer NL12INGB0006026026 ten name van de stichting Allochtonenweblog te Amsterdam. Met een donatie van 5 euro zijn we al blij. Meer mag ook!

Schrijf mee!

Republiek Allochtonië is altijd op zoek naar redacteuren, columnisten, bloggers. Ook onderzoekers die de resultaten van hun onderzoek met een breder publiek willen delen zijn van harte welkom. Hier een overzicht van de auteurs waarvan artikelen op Republiek Allochtonië zijn verschenen.
Interesse? Stuur een mailtje naar: info@republiekallochtonie.nl

Samenwerken of advies?

Interesse om met Republiek Allochtonië samen te werken? Of heeft u behoefte aan onderzoekers, tekstschrijvers of advies? U kunt een beroep doen op de kennis en de netwerken van Republiek Allochtonië.
Stuur dan een mailtje aan info@republiekallochtonie.nl

Meer over antisemitisme, discriminatie, ewoud butter, factcheck, feiten, integratie, islamofobie, jaaroverzicht, moslimhaat, onderzoek, radicalisering, terrorisme, vluchtelingen.

Femke - 04/01/2016 09:52

Veel dank wederom voor al het geweldige (vrijwillige) werk dat jullie verzetten!