'Het zijn vooral witte mannen die zich druk maken om de hoofddoek" (reactie op artikel Marcel Duyvestijn)

In opinie door Marjolein Noyce Bellinga op 05-04-2010 | 19:03

Marcel Duyvestijn schreef een stuk waarin hij zijn onbegrip uitte over feministen die opkomen voor vrouwen die een hoofddoek willen dragen. Marjolein Noyce-Bellinga reageert.

Beste Marcel,

Een van de belangrijkste pijlers van het feminisme is economische zelfstandigheid. Een vrouw met hoofddoek en baan heeft meer zeggenschap over haar leven dan een vrouw die voor alle financiële aangelegenheden afhankelijk is van anderen. Daarom ageren de meeste islamitische feministes ook niet zo heel erg tegen de hoofddoek, een enkeling daargelaten. Het zijn vooral witte mannen die zich druk maken om de hoofddoek, onder het mom van vrouwenemancipatie maar eigenlijk omdat dat een geaccepteerde vorm van moslimpje pesten lijkt te zijn.

Kom je wel eens in de dorpen rondom Utrecht? Daar zie je groepjes jonge vrouwen in lange rechte rokken lopen, waar vaak een cluster jonge kinders omheen zwerft. Die rechte rokken laten zien dat ze van de strenge gereformeerde sectie zijn, de groep mensen die vinden dat vrouwen geen bestuurlijke verantwoordelijkheid mogen dragen en dat meisjes zelfs als het 20 graden onder de nul is en ze op de fiets naar school moeten nog verplicht een rok aan moeten doen. Gaan we nu in het kader van het feminisme de rok als symbool van vrouwelijke onderdrukking zien? Misschien verbieden in publieke gebouwen? Hebben we al enig protest van Wilders gehoord over de Gristelijke vrouwenonderdrukking? Heb je zelf al ergens geprotesteerd tegen de vrouwenonderdrukkende zwartekousenkerk?

Wat jammer dat de pvda voor stemmengewin in een knieval voor de banggemaakte kiezer de wildersrethoriek gaat napraten. Meneer Wilders is een hypocriet van de bovenste orde en dat is duidelijke voor iedereen die zijn reizen en speeches een beetje volgt. Hij claimt dat de islam zo vrouwenonderdrukkend is en dat moslims zo ant-homo zijn en dus geen plaats hebben in onze maatschappij. Maar hij heeft er geen probleem mee om te zeggen (*met* keppeltje op) We all carry Jerusalem in our blood, in our genes. We all live and breathe Jerusalem. We talk Jerusalem, we dream Jerusalem. Simply because, the values of ancient Israel have become the values of the West. We are all Israel, and Israel is in all of us." (Bron: http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1484&Itemid=1)

Jeruzalem, waar vrouwen die niet achterin de bus gaan zitten door ortodoxe joden de bus uitgeslagen kunnen worden (zie hier) en waar 46% van de bevolking denkt dat homo's pervers zijn. Ik wil hem in Jeruzalem nog wel eens zien verkondigen dat hij een 'kopvoddentax' voor hoofddoeken wil, zal hij de Orthodoxe gemeenschap echt mee voor zich winnen.

En dan Hirsi Ali een 'rooie vrouw' noemen? Waarop is dat nu weer gebaseerd? Dat ze ooit anderhalf jaar een baan heeft gehad bij het wetenschapsbureau van de PvdA? Om vervolgens zodra dat lonender was over te lopen naar de VVD en daarna op zoek ging naar een goed betaalde baan in de VS (ja, daar was ze al ruim vóór de paspoort affaire aan het solliciteren, lees de interviews uit die tijd er maar op na). Er waren wel wat minder rechtse denktanks waar ze aan de slag kon, maar die betaalden niet zo goed als de neo-conservatieve AEI waar ze nu werkt. Sinds wanneer is dat een rooie vrouw? Rita Verdonk is lid geweest van de PSP. Maakt dat haar ook een rooie vrouw?

Het artikel van Marcel Duyvestijn vindt u hier


Meer over emancipatie, hoofddoek, marcel duyvestijn, Marjolein Noyce-Bellinga, witte mannen.

Delen: