Geen Holocaust interesse?

In opinie door Lody van de Kamp op 30-05-2017 | 09:38

Door Lody B. van de Kamp

DE STELLING:

"Maar op veel andere scholen wordt de Holocaust tegenwoordig maar overgeslagen vanwege de weerzin die dit onderwerp bij (islamitische) leerlingen oproept. Het is een feit, vooral op vmboscholen in de vier grote steden, dat algemeen bekend is en wordt erkend".
(Dr. B.J.Spruit in de Spiegel)

DE WAARHEID:

In de binnenstad is het 26 graden. Het is één uur in de middag. Het is de derde dag van de Ramadan. De klas, ja 'VMBO'ers’, gaat het Achterhuis in. Meer dan de helft van onze jonge scholieren houdt de Ramadan. De paar Ghanese en Surinaamse en de wat blondere leerlingen niet. Gewapend met het nieuwe audiosysteem schuifelen de jongens en de meisjes door de kamers waar de familie Frank, van Pels en Fritz Pfeffer meer dan twee jaren ondergedoken hebben gezeten. Zij luisteren, zij stellen vragen, delen de informatie en staan na anderhalf uur weer buiten, in de hitte. Samira is erg moe. Ze is gisteren laat gaan slapen, na afloop van het vasten. Ook Chalid is min of meer aan het einde van zijn latijn. Hij is vannacht om 3 uur opgestaan om te gaan eten.

Het is 26 graden. De kinderen hebben de hele dag vanzelfsprekend nog niet gegeten en nog niet gedronken. Zij zouden genoeg redenen hebben gehad om met meer dan tegenzin het Achterhuis in te schuiven. Maar niets daarvan. Alles willen en moeten zij weten. Met bewondering luisteren zij naar het verhaal van Miep Gies, Bep Voskuil en Jo Kleiman. Met compassie spreken zij over de Joodse onderduikers en over het lot wat hun uiteindelijk heeft getroffen.

DE STELLING:

Ja, ongetwijfeld zal het wel voorkomen dat er leerlingen zijn die niet willen luisteren of het verhaal niet willen horen.

DE WAARHEID:

Peinzend loop ik na afloop van onze excursie over de Egelantiersgracht naar de Lijnbaansgracht. Waarom zijn er zoveel vooroordelen? Waarom worden zoveel van onze kinderen op zo een afschuwelijke manier gestigmatiseerd? En dat alles op basis van 'feiten' die maar een uitzondering op de regel zijn.
Opnieuw hebben deze jonge mensen, in die hitte vastend en wel, trouw aan hun geloofsovertuiging, tradities en principes, deze zo onterecht gehanteerde stelling gelogenstraft.
Kinderen van het Bredero Beroeps College, ook jullie voeg ik toe aan de alsmaar groeiende lijst van kinderen in onze stad die zich niets gelegen laten liggen aan de stigmatisering en onterechte beschuldiging van wijze volwassenen die denken onze samenleving zo goed te kennen. Hoe veel scholen hebbend we afgelopen maanden wel niet bezocht of zijn we mee op stap gegaan?
Ebrahim, Ahmed, Adil, Sahima, Maryam, Yasmina en al die anderen, wat heb ik een geweldig respect voor jullie.
Jullie klas is samen met al die andere scholieren in onze stad een geweldig voorbeeld.
Ramadan Mubarak, een gezegende Ramadan. Ook de komende dagen veel sterkte en kracht. En wie weet, koelt het morgen of overmorgen een beetje af. Dat maakt het dan weer en beetje gemakkelijker voor jullie allemaal....

 

Rabbijn Lody B. van de Kamp studeerde voor rabbijn aan talmoedscholen in Zwitserland en Engeland. Hij was daarna als rabbijn verbonden aan verschillende orthodox-Joodse gemeenten. Kijk voor een overzicht van zijn uitgaven op de website van Boekencentrum Uitgevers.  Meer van of over Lody van de Kamp op dit blog hier.
 

Lees ook:

Schurende gesprekken

Het is moeilijk de holocaust in de klas te bespreken (op stellingchecker.nl)

 

Volg Republiek Allochtonië op twitter of like ons op facebook.  

Waardeert u ons werk? U kunt het laten blijken door een bijdrage over te maken op rekeningnummer NL12INGB0006026026 ten name van de stichting Allochtonenweblog te Amsterdam. Met een donatie van 5 euro zijn we al blij. Meer mag ook!  

 

 


Meer over holocaust, lody van de kamp, lody vd kamp.

Delen:

Reageer