Hype van de week: Marokkaans racisme

In missers op 13-05-2012 | 22:50

Op Republiek Allochtonië is de afgelopen week weinig verschenen. Dat heb je soms met sites die door vrijwilligers worden gerund.

Er is dan ook niets geschreven over de berichtgeving en discussies naar aanleiding van een triest incident op de Amsterdamse Nieuwendijk waar een zwangere vrouw en haar vriend door vijf jongeren werden mishandeld. De zwangere vrouw verloor een week later haar kind.

Volgens Het Parool kwam dit door de mishandeling: de daders waren 'Marokkanen', het slachtoffer was van 'Marokkaanse komaf' en haar vriend was 'Surinaams'. Nadat Het Parool over het incident had bericht, vroeg GeenStijl zich af of er niet meer heibel was geweest wanneer de daders 'blanke Hollandse mannen' waren geweest, schreef Bart Schut dat Marokkanen een racismeprobleem hebben en barstte er een discussie los, die nog steeds niet is geluwd. Een korte chronologie.

26 maart:  het incident vindt plaats

Volgens een Paroolbericht van 5 mei is het slachtoffer een zwangere Amsterdamse van Marokkaanse komaf, haar vriend een Surinamer en de vijf mannen (rond de 20) zijn 'Marokkanen'. Het groepje schold de vrouw uit voor 'negerhoer'. Haar vriend reageerde, waarop bij de Beurspassage een vechtpartij ontstond. Ook de vrouw werd geduwd, geslagen en geschopt."
Uit het bericht zou je kunnen opmaken dat alleen van het slachtoffer bekend is dat ze Amsterdamse en Nederlandse is. Haar vriend en de daders zouden dat ook kunnen zijn, maar dat wordt niet vermeld.

4 april: de vrouw bevalt te vroeg van haar kind en het kind overlijdt.

Het Parool suggereert in haar eerdergenoemde bericht een direct verband en kopt 'Baby na straatruzie overleden'

5 mei: bericht in Het Parool, op GeenStijl en andere blogs
Op 5 mei maakt het Parool het incident wereldkundig. GeenStijl komt 2,5 uur later met een bericht en schrijft onder andere: "We vragen ons af wat er met Nederland zou gebeuren als het vijf blanke Hollandse mannen waren geweest die zo'n vrouw midden op klaarlichte dag op zo'n 50 meter afstand van het Monument op De Dam in elkaar hadden geramd omdat ze een 'negerhoer' is. Dan staan alle kranten vol over hoe racistisch en xenofobisch ons kikkerlandje eigenlijk is geworden. Dan hadden alle anti-discriminatie-clubjes in de hoogste boom gezeten over hoe we nu eindelijk eens kleur moeten bekennen allemaal. En terecht. Maar nu? Voetnootje."

Op diverse blogs, facebook en twitter wordt met afschuw over het incident gesproken. Veel (prominente) Marokkaanse Nederlanders veroordelen de daders in klare taal. Sommige roepen op tot actie, zoals het Amsterdamse raadslid Fenna Ulichki die Marokkaanse meiden oproept om op de Nieuwendijk Surinaamse jongens te kussen.

7 mei: Hebben Marokkanen een racismeprobleem?
Journalist Bart Schut schrijft naar aanleiding van de berichtgeving op GeenStijl een opinieartikel in de Volkskrant waarin hij zich retorisch afvraagt of Marokkanen een racismeprobleem hebben. Hij is net als Geen Stijl verbaasd over het uitblijven van collectieve verontwaardiging over het voorval en verhaalt over zijn eigen ervaringen met racisme in Marokko en het discrimineren van Berbers door Arabische Marokkanen. Hij roept Nederlands-Marokkaanse jongeren van Berberafkomst op zich te beseffen dat hun (groot)ouders door koning Hassan II werden verkocht als moderne slaven aan Europa. "Misschien dat zij zich dan twee keer zullen bedenken voor zij in een land dat weliswaar nog niet vrij is van discriminatie, maar hun toch behoorlijk wat kansen gunt, anderen afrekenen op hun huidskleur."
Via twitter laat Nadia Bouras, die promoveert op Marokkaanse migratie, overigens weten: "Dat Riffijnen als moderne slaven zijn verkocht aan Europa is een hardnekkige mythe."

7 mei: Pauw en Witteman: debat tussen Bart Schut en Hassnae Bouazza
Ook het artikel van Schut leidt tot veel reuring op sociale media en op blogs. Onder andere de publiciste Hassnae Bouazza maakt zich kwaad. Dat is ook de redactie van Pauw en Witteman niet ontgaan en zij nodigen Schut en Bouazza uit voor een debat. Schut trekt (als statement?) een t-shirt aan met een Berbersymbool. Er ontstaat in de uitzending een fel debat tussen Schut en Bouazza.

Reacties op de uitzending van Pauw en Witteman

Tijdens en na de uitzending lopen ook op de sociale media de emoties opnieuw hoog op. Peter Breedveld, partner van Hassnae Bouazza, maakt een dag later een bloemlezing van het vuil dat Hassnae en hij over zich heen krijgen.

Degenen die misschien in de waan leven dat alleen Marokkanen een racismeprobleem hebben, moeten het schokkende Fuck off, ben je niet goed bij je kankerkop stinkhoer vooral lezen. En anders het artikel van Peter Breedveld in de Volkskrant en op joop.nl over de selectieve verontwaardiging van Nederlandse mannen of het artikel van Mercita Coronel Hebben Nederlanders een racismeprobleem?

Ook op joop.nl verschijnt een stuk van Samira Ahli. Zij stelt in het artikel Een Marokkaan is altijd meervoud onder andere: "De houding Van Schut is die van een man die denkt dat hij geen racist kan zijn, omdat hij een zwarte Marokkaanse vriendin heeft en bij Pauw en Witteman zit met een Berberteken op zijn t-shirt.
 
Intussen doet hij er alles aan om het gedrag van een aantal Marokkanen, de jongens die bij het incident betrokken waren en Marokkanen die in Marokko zijn vriendin uitscholden, te verklaren vanuit een eigenschap van de hele groep. En andersom probeert hij vanuit die incidenten een hele groep in een hokje te stoppen. Een typische racistische denkfout. 

Maar het is een denkfout die de laatste tijd wel erg vaak wordt gemaakt over Marokkanen."

Tot slot reageert Bart Schut ook op joop.nl in het artikel Don't shoot the messenger. Hij creeert een nieuwe werkelijkheid wanneer hij schrijft dat Hassnae Bouazza racisme onder Marokkanen ontkent. En de reacties van Samira Ahli en Peter Breedveld op zijn stuk vat hij als volgt samen: "Hij die racisme onder Marokkanen aankaart, is zelf een racist (Samira) of moet zijn mond houden omdat hij blank is (Peter)."

Hij sluit af met: "In de afgelopen dagen hebben Marokkaanse vrienden en zelfs onbekenden mij stilletjes verteld dat racisme inderdaad een groot probleem is binnen hun gemeenschap, ook in Nederland. Om daaraan toe te voegen of ik dat alsjeblieft voor mijzelf wil houden, bevreesd als zij zijn voor reacties uit eigen kring. Dat is jammer, want natuurlijk is het sterker wanneer het probleem primair wordt benoemd door (Nederlandse) Marokkanen zelf. Tot het zover is, weiger ik mijn mond te houden."

10 mei: Het Parool doet aan wederhoor

Vijf dagen na het eerste artikel in Het Parool en vele discussies verder, heeft het Parool de advocaat van één van de verdachten gesproken en kopt: 'Dood baby komt niet door gevecht'.

Paul Vugts, ook de auteur van het eerste artikel schrijft onder andere: "Er is geen bewijs dat de groep Marokkanen die het op de Nieuwendijk met een Marokkaans-Surinaams stel aan de stok kreeg, ervoor verantwoordelijk is dat de baby van het stel dood is geboren. Dat zegt de advocaat van één van de verdachten."
Het is volgens raadsman Khalid Kasem ook niet aangetoond dat de jongens de ruzie zijn begonnen door de vrouw onder meer uit te maken voor 'negerhoer'. Hij stelt ook dat het stel de aanstichter was van de vechtpartij en dat camerabeelden en de verklaringen van twee getuigen het verhaal van de verdachten ondersteunen.

Op de site Amsterdam FM werd zelfs gesteld dat de vrouw niet zou zijn aangeraakt. Zij is nadat zij aangifte deed spoorloos.

Deze kant van het verhaal is leidde niet tot artikelen op Geen Stijl en ook niet tot een stortvloed aan discussies op sociale media.

Het had vast heel wat artikelen gescheeld wanneer Het Parool wat eerder aan wederhoor had gedaan.

Tot slot

Wat er werkelijk is gebeurd weten we nog niet en of het bij het incident om racisme ging ook niet.

Of er onder Marokkanen sprake is van racisme weet ik wel: ja, dat is het geval. Hebben Marokkanen een racismeprobleem? Ja, ook dat is waar. Is het een taboe onder Marokkanen om over racisme te praten? Zeker weten, al ken ik in tegenstelling tot Bart Schut meer dan genoeg Marokkanen die erkennen dat racisme ook onder Marokkanen voorkomt. Moet dit meer bespreekbaar worden gemaakt? Lijkt me heel verstandig.

Vormen Marokkanen met hun racismeprobleem een uitzonderlijke groep? Welnee. Onder alle bevolkingsgroepen is er sprake van racisme,  allemaal hebben ze racismeproblemen en bij veel groepen is het een taboe dit te benoemen: als het om racisme gaat, zijn we liever slachtoffer dan dader. Dat geldt ook voor Marokkanen. Het zijn net mensen.

Ewoud Butter is redacteur van Republiek Allochtonië. Dit stuk verschijnt ook op zijn eigen blog


Meer over criminaliteit, discriminatie, geenstijl, incident, marokkanen, mediamisser, mediamissers, racisme.

Delen:

Reacties


Sw - 24/10/2013 11:54

Alles word door de Marokkanen weer bedekt met de mantel der liefde.

kder - 22/05/2012 07:50

Die Hassnae is erg mooi!

eerstkoffie - 13/05/2012 23:05

Er werd wel wat over geschreven. Zoals dit niet te volgen, chaotische en ondoordachte blogje. Maar toch: http://eerstkoffie.blogspot.com/2012/05/bitch-hassnae-bouazza.html