Rotterdamse studenten starten campagne tegen online Marokkanenhaat

In nieuws op 05-12-2017 | 09:58

Met de campagne Moroc willen studenten van de Erasmus Universiteit actie ondernemen tegen de online hate speech en discriminatie tegen Marokkaanse Rotterdammers.

MoRoc kwam tot stand gekomen in het kader van de Facebook Global Digital Challenge, een wedstrijd voor universiteiten, die in meer dan 40 landen wordt gehouden en studenten uitdaagt om iets te doen aan de vele uitingen van haat en extremisme in de sociale media. 

“Ons belangrijkste punt is dat wij als internationale studenten ons thuis voelen in Rotterdam, maar dat 40 procent van de hier wonende Marokkanen zich vanwege discriminatie niet op z’n gemak voelt”, merkte Lena Bäunker, studente communicatie en media, op tegenover Erasmus Magazine. “Iedereen verdient het om zich thuis te voelen in zijn eigen stad. Daarom hebben wij gekozen voor het motto #WeRideTheSameBike.”

De studenten zijn een facebook groep gestart. Ze organiseerden een evenement en stonden onder andere in de Erasmus Universiteit met grote borden, waarop mensen een positieve boodschap kunnen schrijven. Ze willen Marokkaanse Rotterdammers een hart onder de riem, door foto’s te maken van medestudenten met de boodschap #WeRidetheSameBike.

Hieronder drie filmpjes die de groep tot nu toe gemaakt heeft.

 

 

 

 

Open Rotterdam bezocht de studenten en maakte onderstaande reportage. 

 

 


Meer over campagne, discriminatie, Marokkanen, stigma.

Delen:

Reageer




Nieuwsbrief